torsdag 25. august 2011

19.8 Verdalsøra- Stiklestad – Steinkjer, 4 mil. Mona sykler.

Fint sykkelvær + 15 grader og mye sol. Det flate landskapet fortsatte til Stiklestad. Jeg forlot kysten. Hadde gledet meg til omvisning på museet, men den gang ei. Sommeren i Norge varer nok bare fra 23. juni til 15. august. Her var det helt stille, hotellet var oppe og vertinnen låste meg inn på utstillinga om Olav den hellige. Jeg var nok eneste gjest den dagen og det var unnagjort på 10 minutter. Men riksveg 759 lå der og jeg syklet langs østsiden av Lekdalsvatnet til Steinkjer. Skolen var i gang og jeg møtte 2 hele klasser, mange blide unger og lærere som var på sykkeltur. Det sykles mye i Trøndelag . Bilene var såpass vandt med syklister at de tok hensyn. Landskapet bølget og gårdene og rundballene var på plass. Innhøstinga var godt i gang. Tidlig framme, men siden det var 4 nye mil til neste overnattingsmulighet så ble jeg her. Steinkjer er en stor by. Her var også alle severdigheter stengt så det ble en rundtur i byen. Da er det kjekt med sykkel. Her var kjøpesenteret oppe med sine 200 butikker til sene kvelden. Natta ble inntatt i ei relativt stusselig campinghytte . Skal en snakke med noen når en sykler alene så måtte jeg sjøl ta alle initiativ. Turistkontoret hadde gode samtalepartnere, likeså en morsom gjeng utafor bensinstasjonen, og to andre syklister som hadde god tid på tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar