onsdag 10. august 2011

24.-27.juli:Sykkeltur: Hjerkinn-Stugudalen. Otta-Lemonsjøen.

24.juli.Hjerkinn-Savalen.
Etter en biltur nordover Gudbrandsdalen hvor regnet bøtta ned, parkerte Mona og Fredrik(Monas kjære mann)bilen på Hjerkinn og kunne starte opp å sykle i oppholdsvær.
Vi tråkket i vei mot Folldal og videre ned til Einung bru på god asfalt. Målet var setra til Anders og Anne Turid ved Savalen. Fra Einung bru var det 18 km på grusvei og mye stigning.
Veien var stengt for biler og delvis borte flere steder etter flommen tidligere i sommer.
Lårmuskulaturen var ikke øvet til sykling og melkesyra kjentes!
Etter 5 timer på sykkelsetet,hvorav 4 timer uten regn, smakte det med nydelig middag og jordbær til dessert!

25.juli Røros-Brekken(ved Aursunden)
Utpå ettermiddagen tråkket vi videre fra Røros. På formiddagen regnet det, så det ble et koselig lunsjbesøk hos Erik, Jorun og barna og guiding rundt på Tynset før vi satte oss på toget til Røros.
Mot Brekken på riksvei 31(denne veien busset jentegjengen på vei til fottur i Sylan tidligere på sommeren).
Nå var sure lårmuskler fra gårsdagen borte.Vi syklet på fin asfalt og passe med trafikk, men med regntøyet på.
Målet var Brekken som ligger ved Aursunden der Glomma starter.Her overnattet vi på Henningsgården i campinghytte.
Sykkelsekken var tom for mat og Coopen var stengt.Men verten vartet opp med middag og neste morgens frokost med brød og nyrørt syltetøy. Det smakte!
Denne dagen syklet vi 35 km.
26.juli Brekken-Stugudalen
Vi startet ut langs Aursunden og fikk selskap av over 100 reinsdyr i veibanen og gressende på jordene.Regntøyet måtte på etter en times tid.
Her er det en vakker veistrekning med mange usiktspunkter til heier,furuskog og vann.

Terrenget ligger på 7-800 moh,men de siste kilometrene ned til Stugudalen og Væktarstua hadde 200 høydefall.
Etter 37 km på setet og klissblaute bein,var det godt å nå målet og kunne vri opp våte klær som fikk henge til tørk.
Mens vi ventet på buss som skulle ta oss til Trondheim,spiste vi middag, leste aviser og så nyheter på TV om de siste dagers mest grusomme hendelser i Norge siden siste verdenskrig.
Bussforbindelsen videre til Trondheim gikk en gang om dagen, og på turen har vi erfart at sykkel på buss og tog har vært problemfritt(de må bare betales for).
Trondheim bød på Rica hotell,dusj, gode senger og kveldsrusling i byen.

27.juli Otta-Lemonsjøen
Etter en uforglemmelig frokost med smoothies og energishot av frukt og grønnsaker,tok vi et tidlig morgentog til Hjerkinn og bilen.
Vi kjørte ned til Otta for å sykle inn i Jotunheimen, opp Lalm og Vågåmo i et flatt og lettråkket dalføre.

Videre herfra syklet jeg alene mot Lom for så å ta av til riksvei 51 i retning "Brimiland" og Lemonsjøen.
Dagens første 38 km var lettråkket, men nå kom motbakkene og sola tittet fram,så de neste 500 høydemetrene ble å gå og trille sykkelen.
Ved Lemonsjøen nådde Fredrik-som hadde tatt bussen ned igjen for å hente bilen på Otta-meg igjen.
Etteren avkjølig i vannet ble det en fin tur over Valdresflya,med sikt til Rasletind, Kalvehøgda og de store viddene, og ned til hytta i Aurdal.
5 mil på sykkel denne dagen.

6.august Bessheim-Lemonsjoen
Nå tar vi fatt på de 39 km som gjennstår før jeg har bundet sammen Rondane og Jotunheimen.
Vi hadde valgt en dag med sol og T-skjortevær for å sykle videre.Milene gikk fort unna fra Bessheim til Randsverk,her var det en del ferietrafikk og ikke alle med campingvogn husket at vogna er breiere enn bilen der de smetter inn foran en myk trafikant.
Vi passerte Ridderspranget, et kjent turistmål etter veien og ved Randsverk koste vi oss i sola i kioskveggen.
Nå ble det 5 km oppoverbakker til Lemonsjøen, men passe bratte til å sitte på setet.
Deretter ble det retur til Randsverk der bilen stod.

Nå var syklinga over, og fjellområdene mellom Jotunheimen,Rondane og områdene sør for Røros innkludert Femundsmarka var "sydd sammen".