lørdag 18. august 2012

Mona sykler langs Norges vakre kyst

Sommerens sykkeletappe av Norge på langs ble 23 mil på kystriksveien FV17 fra Rørvik til Nesna i Norland.Mona fikk med seg Fredrik på denne turen.
Vi var godt utrustet med vanntette sykkelvesker. Værmeldinga var ikke den beste,men det ble bedre enn forventet. Vi skilte mellom våt vei og tørr vei, medvind og motvind. Vi hadde for det meste medvind, og det hjalp godt på.

De to første dagene var det veldig kupert.det resulterte i ganske sure lår, taktikken ble å gå i bratte oppoverbakker for å variere muskelbruken. De flate lange strekningene kom først på Sømna, ei øy som nord var Norges kornkammer. Her gresset også kuene og leverte melka til Norvegiaosten.

En morgenstund fikk vi også hilse på 5-6 elger.Kommunene er små,vi syklet gjennom flere på en dag. På fergeleiet på Forvik dukket sola opp og vi nøt den i fulle drag med kaffe fra verdens nordligste kaffebrenneri og fersk makrell servert på stedets kafe før vi tok ferga over til Tjøtta. Utsikten var bare vakker, Rødøy som var rød og baksiden av alle de syv søstrene på Alstenøya.

Alstenøya var kjent for oss siden vi hadde bodd i Sandnessjøen for 37 år siden. Det nye var tusenårsstedet på Alstadhaug, Petter Dass sin prestegård. Et flott museum skåret rett inn i fjellet og med glass utover som betegnet Norlands trompet. Det ble et langt stopp i Sandnessjøen med god mat hos gamlelegen.

Siste etappe den dagen var 33 km til Nesna. Også her var vi avhengig av fergetider. Med 17 sek. meter vind fra siden fosset vi over Alstadhaugbrua. De siste to timene fossregnet det og terrenget var veldig kupert, men Fredrik nådde ferga i siste minutt og den venta et minutt på meg, så vi rakk det!
Dagen etter satt vi rolig på Hurtigruten i 10 timer,den samme strekningen som vi hadde brukt 4 dager på å sykle.

Trafikken var til å leve med. Det er bare å legge seg litt ut i veien, så blir forbikjøringene greie.Men,se opp for de unge stressa trailersjåførene, jeg tror de har glemt at bilene deres er veldig lange og dermed kjører inn for tidlig.Derimot Tine biler og postbiler er veldig hensynsfulle. Det er endel bobiler ute og triller, men de er greiere enn campingvogner. Campingvogner er breiere enn bilene og presser oss ut på den hvite stripa når de svinger inn. Vi syklet langs vakre veikanter med et hav av markblomster og fjære sjø og utsikt til mange fjelltopper som steg opp av havet.